Uwaga!!! zmiany w systemie badań technicznych pojazdów

Przyjęte rozwiązania pozytywnie wpłyną na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym i ochronę środowiska. Nowe przepisy dostosowują polskie prawo do rozwiązań przyjętych w Unii Europejskiej.

Szczegółowe rozwiązania zaproponowane w projekcie mają na celu:

  • poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym i ochrony środowiska przez uszczelnienie systemu badań technicznych i poprawę nadzoru nad tym systemem;
  • podwyższenie jakości pracy diagnostów, poziomu ich kwalifikacji i kompetencji oraz poprawę rzetelności wykonywanych przez nich badań technicznych dzięki wprowadzeniu dla nich obowiązkowych okresowych szkoleń;
  • podniesienie poziomu bezpieczeństwa obrotu pojazdami na rynku wtórnym przez objęcie specjalnym nadzorem weryfikacji i kontroli stanu licznika pojazdu w stacji kontroli pojazdów i ewidencji CEPiK 2.0;
  • większą dostępność danych dla obywateli oraz przedsiębiorców przez prowadzenie przez dyrektora TDT rejestru stacji kontroli pojazdów oraz rejestru diagnostów uprawnionych do wykonywania badań technicznych. Obecnie funkcjonuje 380 rejestrów prowadzonych przez starostów;
  • podwyższenie jakości i wiarygodności badań przez wprowadzenie obowiązku okresowego sprawdzania (kalibracji i konserwacji) wyposażenia kontrolno-pomiarowego oraz archiwizacji wyników badań;
  • poprawę stanu środowiska w wyniku wykrywania i eliminowania z użytkowania pojazdów z niesprawnymi układami kontroli emisji spalin oraz wyeliminowanie nieszczelności powodujących wycieki toksycznych płynów eksploatacyjnych, nieszczelności instalacji gazowych, jak również eliminację pojazdów powodujących nadmierny hałas.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów przewidziano m.in. obniżenie lub zniesienie opłat przez nich ponoszonych, przy jednoczesnym zachowaniu obecnych stawek opłat pobieranych od kierowców za badania techniczne pojazdów. Jednocześnie w związku z wdrożeniem przepisów unijnych, przedsiębiorcy prowadzący stacje kontroli pojazdów będą ponosić tzw. opłatę jakościową, przeznaczoną na poprawę funkcjonowania systemu badań technicznych pojazdów.

Ostateczna wysokość opłaty jakościowej w wysokości nie wyższej niż 3,5 zł zostanie określona w akcie wykonawczym do ustawy (rozporządzeniu Ministra Infrastruktury) i będzie obowiązywać dopiero od 2020 r. Wysokość opłaty jakościowej będzie uzależniona od wysokości przychodu osiągniętego z tytułu opłat za badania techniczne wykonane po terminie (co najmniej 45 dni po terminie badania), który ma być głównym źródłem finansowania systemu zapewnienia wysokiej jakości badań technicznych pojazdów.

Znowelizowane rozwiązania mają obowiązywać po 3 miesiącach od daty ich publikacji w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem części przepisów, które zaczną obowiązywać w innych terminach.

rozklady box

Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej

Zrozumiałem